
              Clerk of the Court
Received 04/01/2025 12:06 PM

 

 

 
   

 
 

      

 

    

        

 

     

       

 

        
         

          
 

 
       

 
 

  
          

  
   

  
   

  
 

 
  
  
  

   

   
      

    
   

  
 

  
   

      
 

                   
 

    

No. 22-CV-274 

DISTRICT OF COLUMBIA COURT OF APPEALS 

Felicia M. Sonmez, 

Appellant/Cross-Appellee, 

v. 

WP Company LLC et al., 

Appellees/Cross-Appellants. 

On Appeal from a Final Judgment of the 
Superior Court of the District of Columbia, Civil Division 

Case No. 2021 CA 002497 B, Judge Anthony C. Epstein 

RESPONSE TO PETITION FOR REHEARING EN BANC 

Madeline Meth 
BOSTON UNIVERSITY SCHOOL OF LAW 

APPELLATE CLINIC 

765 Commonwealth Ave. 
Suite 1304 
Boston, MA 02215 
(617) 835-0884 

Brian Wolfman 
Becca Steinberg 
Regina Wang 
GEORGETOWN LAW APPELLATE 

COURTS IMMERSION CLINIC 

600 New Jersey Ave., NW, 
Suite 312 

Washington, D.C. 20001 
(202) 662‐9549 

Elizabeth Brownstein 
Nathaniel Allen Deacon 

Student counsel 

Counsel for Appellant/Cross-Appellee Felicia Sonmez 

March 31, 2025 



 

 
 

 
    

     

   

   

        

           

                

   

  

Table of Contents 

Table of Authorities ................................................................................................................ii 

Introduction ............................................................................................................................ 1 

Background ............................................................................................................................. 2 

Reasons for Denying En Banc Review................................................................................ 6 

I. The panel correctly applied settled First Amendment precedent............................ 6 

II. This case is a poor vehicle for en banc review for additional reasons. ................. 13 

Conclusion............................................................................................................................. 15 

i 



 

 
 

   

                                                                                                                     

                                                                                                               

    
          

        
       

     
      

   
        

  
      

     
           

          
       

      
      

     
        

      
        

    
      

     
       

   
       

Table of Authorities 

Page(s) 

Cases 

Associated Press v. NLRB, 
301 U.S. 103 (1937) ..................................................................................... 7, 8, 9, 10, 12 

Classic CAB v. D.C. Dep’t of For-Hire Vehicles, 
244 A.3d 703 (D.C. 2021).............................................................................................. 15 

Cohen v. Cowles Media Co., 
501 U.S. 663 (1991) .......................................................................................................... 9 

Eckstein v. Melson, 
18 F.3d 1181 (4th Cir. 1994) ......................................................................................... 13 

Herald News, 
276 NLRB 605 (1985) .................................................................................................... 12 

Hunter v. CBS Broad. Inc., 
165 Cal. Rptr. 3d 123 (Cal. Ct. App. 2013).................................................................. 12 

Hurley v. Irish-Am. Gay, Lesbian & Bisexual Grp. of Bos., 
515 U.S. 557 (1995) .................................................................................................. 10, 11 

Los Angeles v. Preferred Commc’ns, Inc., 
476 U.S. 488 (1986) .......................................................................................................... 9 

McDermott v. Ampersand Publ’g, LLC, 
593 F.3d 950 (9th Cir. 2010) ......................................................................................... 11 

Miami Herald Publ’g Co. v. Tornillo, 
418 U.S. 241 (1974) ..............................................................................................9, 10, 11 

Moody v. NetChoice, LLC, 
603 U.S. 707 (2024) ........................................................................................................ 11 

Nelson v. McClatchy Newspapers, Inc., 
936 P.2d 1123 (Wash. 1997).......................................................................................... 12 

Newell-Brinkley v. Walton, 
84 A.3d 53 (D.C. 2014) .................................................................................................. 15 

ii 



 

 
 

    
       

     
       

           
      

     
          

   
         

         
       

   
      

   
       

      
       

      
      

    
      

 

      

      

 

 
 
  
 

Nixon v. United States, 
736 A.2d 1031 (D.C. 1999).............................................................................................. 1 

Olevsky v. District of Columbia, 
548 A.2d 78 (D.C. 1988) ................................................................................................ 14 

Pac. Gas & Elec. Co. v. Pub. Utilities Commn. of Cal., 
475 U.S. 1 (1986)............................................................................................................... 9 

Passaic Daily News v. NLRB, 
736 F.2d 1543 (D.C. Cir. 1984)............................................................................. 7, 8, 12 

Pulphus v. Ayers, 
249 F. Supp. 3d 238 (D.D.C. 2017)................................................................................ 7 

Rumsfeld v. F. for Acad. & Institutional Rts., Inc., 
547 U.S. 47 (2006) ...................................................................................................... 9, 11 

Texas v. Johnson, 
491 U.S. 397 (1989) .......................................................................................................... 7 

Thorn v. Walker, 
912 A.2d 1192 (D.C. 2006)............................................................................................ 15 

Tovar v. Regan Zambri Long, PLLC, 
321 A.3d 600 (D.C. 2024).............................................................................................. 15 

Turner Broad. Sys., Inc. v. FCC, 
476 U.S. 488 (1986) .......................................................................................................... 9 

United States v. O’Brien, 
391 U.S. 367 (1969) ........................................................................................................ 14 

Statutes 

D.C. Code § 2-1402.11(a)(1)(A).......................................................................................... 14 

18 U.S.C. § 1466 ................................................................................................................... 13 

iii 



 

 
 

 

            

               

            

              

              

              

              

               

               

            

               

          

            

             

              

             

             

              

                 

             

           

Introduction 

Felicia Sonmez alleges that the Washington Post violated the D.C. Human Rights 

Act by banning her from covering certain stories because she is a woman and a sexual-

assault survivor. Op. 2-3. After finding Sonmez’s detailed allegations plausible, a panel 

of this Court rejected as premature the Post’s First Amendment defense that its decision 

was driven not by discrimination but by a desire to maintain an appearance of 

objectivity. Op. 4. Because “what actually motivated the Post editors to impose the bans 

on Sonmez is a factual question,” the panel held, the Post’s First Amendment defense 

could not be resolved on a motion to dismiss. Op. 94-97. Now, in seeking rehearing, 

the Post argues for the first time that, regardless of what motivated its coverage bans, 

its decisions are categorically protected by the First Amendment. Generally, this Court 

will not entertain arguments that are first presented in a petition for rehearing. See Nixon 

v. United States, 736 A.2d 1031, 1032 (D.C. 1999). 

No matter. The Post’s theory—that any assignment decision a newspaper makes is 

protected by the First Amendment regardless of the reason for that decision—is badly 

misguided. On the Post’s theory, a paper could freely ban Black reporters from covering 

national politics because the White editors of that section prefer a segregated work 

environment, or it could cancel the column of a union-associated reporter, not because 

of any concerns with the column’s content, but to retaliate against the employee. This 

is not hyperbole. The Post has said so. See Pet. 1-2. And, according to the Post, courts 

are categorically prohibited from inquiring into these decisions. Pet. 2. But the First 

Amendment does not give newspapers the freedom to discriminate whenever an 

1 



 

 
 

          

              

            

                

              

     

  

              

               

                

              

            

                

                 

        

              

              

               

            

               

              

            

assignment decision is made by editors. To exercise First Amendment-protected 

editorial discretion in reassigning a reporter, a newspaper must, at least, take this action 

for a communicative purpose. The panel correctly remanded for a factual determination 

as to whether the Post had that purpose here. Op. 96-97. Time will tell. Meanwhile, this 

case is not ripe for further review and poses no question of exceptional importance. 

The petition should be denied. 

Background 

A. Facts. Felicia Sonmez was hired as a politics reporter on the Washington Post’s 

breaking news team in 2018. Op. 7. Before working at the Post, Sonmez was sexually 

assaulted by the L.A. Times’s Beijing Bureau Chief while she was in Beijing. Op. 5; JA 

11 (Compl. 2). Months after her assault, Sonmez felt compelled to share her experience 

publicly to counter her assailant’s misrepresentations about his behavior and to protect 

other women from him. Op. 6-7. All of this came up when Sonmez interviewed for her 

position at the Post, so the Post knew when it hired her that she had publicly discussed 

her experience with sexual assault. Op. 7. 

In her first few months at the Post, Sonmez authored over 140 news stories, 

including at least seven involving claims of sexual misconduct. Op. 8. No one suggested 

that her work exhibited any bias or created an appearance of bias. Op. 8. 

During this time, the L.A. Times conducted an investigation into Sonmez’s assailant. 

Op. 8. When the investigation ended, a Post editor told Sonmez to expect online attacks 

and offered the Post’s communications team to help prepare a public statement. Op. 8. 

Around then, Sonmez was assigned to cover Justice Brett Kavanaugh’s Supreme Court 

2 



 

 
 

          

               

              

                   

            

              

             

             

              

             

            

              

               

                

             

              

               

                

               

             

            

               

               

confirmation hearing, including the sexual-assault allegations by Christine Blasey Ford. 

Op. 8. When Sonmez met with her Post editors to discuss her statement, one asked 

Sonmez how she was doing given Ford’s allegations. Op. 9. Sonmez responded that she 

found them difficult to read at first, but that she was writing the story “as usual.” Op. 9. 

Having received approval of her statement from Post editors and lawyers, Sonmez 

sent it to news outlets. Op. 9-10. The statement was about Sonmez’s own experiences 

and assailant and did not comment on the #MeToo movement generally. Op. 10, 62-

63. Though no one at the Post suggested Sonmez “could face any job-related 

repercussions as a result of putting out the statement,” Op. 9, Post editors subsequently 

informed Sonmez that she was barred from writing about the Kavanaugh story until 

further notice because Ford’s allegations were “too similar” to Sonmez’s own experience 

and because the editors were not happy with her L.A. Times-related statement that they 

themselves had just approved, Op. 10-11 (quoting JA 12 (Compl. 3)). The same day, a 

Post editor asked Sonmez why she didn’t go to the Beijing police to report the sexual 

assault and told her that women should “just say no.” Op. 11. 

Sonmez was upset by the ban and emailed her editors, protesting “the decision ‘to 

sideline her from this story based on what happened to her in Beijing’”—that is, based 

not on the quality of Sonmez’s work (which no one disputed), but because of her status 

as a sexual-assault victim. Op. 11 (quoting JA 23 (Compl. 14)) (cleaned up). Instead of 

remedying the situation, the Post then expanded the first reporting ban to prohibit 

Sonmez from working on any #MeToo-related stories until after the 2018 midterm 

elections. Op. 15. The ban was so broad that it prevented Sonmez from working on 

stories that were “barely (if at all) related to sexual misconduct.” Op. 15. The Post 

3 



 

 
 

             

              

        

               

                

            

             

               

         

             

              

              

            

           

             

             

              

              

              

             

               

               

          

imposed the ban even though it retained “substantive and stylistic” control over any 

articles Sonmez would write because, as always, her work would be subject to review 

and approval by her editors. Op. 94. 

The Post would not let Sonmez send an email to the reporters and editors she 

regularly worked with to inform them about the coverage ban. Op. 13, 18. As a result, 

Sonmez was forced repeatedly to explain to individual colleagues that she was 

prohibited from covering stories because she was a sexual-assault victim. Op. 13, 18. 

Less than a year after the first ban ended, Reason Magazine and an NPR guest 

aggressively criticized Sonmez’s sexual-assault allegations. Op. 17-18. These events 

produced “wave[s] of online abuse of Sonmez,” with people telling Sonmez to kill 

herself and that she deserved to be raped. Op. 17-18. Sonmez defended herself on 

Twitter, including by pinning a correction to the Reason Magazine article to her account. 

Op. 17. These tweets all concerned Sonmez’s own experiences and victimization and 

did not contain commentary on #MeToo more broadly. Op. 62-63. 

In September 2019, the Post imposed a second ban, telling Sonmez she was 

indefinitely prohibited from covering any #MeToo stories. Op. 18. An editor then told 

Sonmez to remove the pinned tweet because it made him “uncomfortable.” Op. 19. 

In April 2020, while the second ban was ongoing, Sonmez received a low 2019 

performance evaluation, which resulted in a reduced raise. Op. 25. The Post took this 

action because of Sonmez’s “tweets defending herself from false claims related to [her 

own] sexual assault.” Op. 25 (quoting JA 40 (Compl. 31)). The second ban lasted a year-

and-a-half. Op. 27. The Post abruptly lifted it two days after Politico published a story 

communicating the ban’s existence to the public. Op. 27-28. 

4 



 

 
 

            

              

           

          

               

                

          

              

               

              

            

            

              

              

                

            

            

              

             

    

            

                   

                

The Post treated other reporters who spoke publicly about issues very differently 

than it treated Sonmez. Op. 26. For example, Post reporter Michelle Ye Hee Lee, 

President of the Asian American Journalists Association, often issued public statements 

condemning anti-Asian hate crimes and accusing other news organizations of 

improperly covering them. Op. 26. Yet, Lee was assigned to report on these issues and 

was never subject to a reporting ban. Op. 26. “Rather than criticize or rein in Lee’s 

activities,” the Post supported and praised her work. Op. 26. 

B. Procedure. Sonmez sued the Post and six of its editors (collectively, the Post) 

for violations of the D.C. Human Rights Act. Op. 2. Sonmez maintained that the Post 

unlawfully discriminated against her based on her protected status as a victim of sexual 

assault and her sex by taking adverse employment actions, including the second 

coverage ban and her lower performance review. Op. 2-3, 21, 26. 

The Superior Court denied the Post’s special motion to dismiss based on the D.C. 

Anti-SLAPP Act because Sonmez’s claims did not arise from acts in furtherance of the 

right of advocacy on issues of public interest. Op. 3. Because the “Post stated that its 

First Amendment argument [was] subsumed in its special motion to dismiss,” the 

Superior Court did not separately address the Post’s First Amendment defense. JA159 

n.4. It granted the Post’s motion to dismiss under Rule (12)(b)(6), however, holding that 

Sonmez had not plausibly alleged that the Post’s actions were “motivated by unlawful 

discrimination.” Op. 3. 

Sonmez appealed the dismissal of her DCHRA claims, and the Post cross-appealed 

the denial of its special motion to dismiss. Op. 3. In a 2-1 ruling, a panel of this Court 

affirmed the denial of the Post’s special motion on the same grounds as had the lower 

5 



 

 
 

             

          

          

    

             

            

              

                

             

               

          

            

           

        

              

              

               

   

      

         

              

              

court. Op. 4. And it reversed on Sonmez’s DCHRA claims, concluding that her 

complaint “plausibly allege[s] that the defendants discriminatorily took certain adverse 

employment actions”: the second coverage ban and the lower performance 

review. Op. 4. 

The Post also raised its First Amendment defense on appeal, arguing that Sonmez’s 

claims “challenge The Post’s exercise of editorial discretion” because the bans were 

motivated by the need to preserve public trust in its objectivity, not by discrimination. 

Defs.’ Opening Br. 47, 49-50. The panel held that it was premature to decide this issue, 

and discovery was needed, because “what actually motivated the Post editors to impose 

the bans on Sonmez” is a disputed factual question that cannot be decided on the 

pleadings given the majority’s conclusion that “Sonmez’s complaint plausibly alleges 

that discriminatory motivations underlay the bans.” Op. 96-97. The dissent agreed that 

Sonmez’s complaint plausibly alleged discrimination but maintained that the Post’s bans 

were nonetheless constitutionally protected because “the motivations underlying 

editorial decisions do not matter to the proper First Amendment analysis.” Op. 106 & 

n.3 (Deahl, J., dissenting). The dissent arrived at this conclusion even though the Post 

had not argued this “radical position” before the panel. Op. 95 n.111; see Defs.’ Opening 

Br. 47-50. 

Reasons for Denying En Banc Review 

I. The panel correctly applied settled First Amendment precedent. 

A. Nearly a century of precedent confirms that when a newspaper takes an adverse 

employment action that is not motivated by a desire to communicate a message, that 

6 



 

 
 

           

               

                 

           

                

                

                

               

             

             

           

            

               

  

               

             

             

             

               

            

            

              

action is not First Amendment-protected “editorial discretion.” See, e.g., Associated Press 

v. NLRB, 301 U.S. 103, 131-33 (1937); Passaic Daily News v. NLRB, 736 F.2d 1543, 1555-

56 (D.C. Cir. 1984). As the Post recognized in its brief to the panel, “courts agree that 

an ‘exercise of editorial discretion,’ … ‘constitutes … expressive conduct.’” Defs’ 

Opening Br. 15 (quoting Pulphus v. Ayers, 249 F. Supp. 3d 238, 250 (D.D.C. 2017)). And 

for conduct to be expressive, it must seek to convey a message. E.g., Texas v. Johnson, 

491 U.S. 397, 404 (1989). Ignoring this precedent, the Post now argues for the first time 

that even if its decision to re-assign Sonmez was animated by a desire to discriminate 

against women and sexual-assault survivors, and not by a desire to communicate any 

message, it would still be an exercise of protected “editorial discretion” because “the 

motivations underlying editorial decisions do not matter to the proper First 

Amendment analysis.” Pet. 12-13 (quoting Op. 106 n.3 (Deahl, J., dissenting)). The 

panel’s ruling is the latest in a line of decisions rejecting this argument in the newspaper-

employment context. 

The seminal case is Associated Press v. NLRB, 301 U.S. 103 (1937). There, the AP 

argued that even though undisputed findings showed its decision to discharge a news 

editor was motivated by the editor’s statutorily protected union activity, it was immune 

from regulation by the statute because the First Amendment gave it “absolute and 

unrestricted freedom to employ and to discharge those who … edit the news.” Id. at 

131. The Court rejected this argument, finding that because retaliation for union 

activity—not concerns over the editor’s objectivity—was the “real motive” of the AP’s 

employment decision, the First Amendment did not protect the paper. Id. at 132. 

7 



 

 
 

              

           

              

               

                

            

            

            

             

             

           

  

            

             

            

             

              

              

             

                

              

           

Applying Associated Press decades later, the D.C. Circuit in Passaic Daily News v. NLRB 

recognized that the case’s logic extends beyond the employment-discharge context. 736 

F.2d at 1556 n.19. There, the Passaic Daily News’s cancellation of an employee’s weekly 

column “was motivated, at least in part” by his protected union activities. Id. at 1555. 

The paper argued that its decision to cancel the column was “an editorial one,” so the 

First Amendment precluded the government “from inquiring into [its] motives.” Id. at 

1556. The court rejected this argument, concluding that, under Associated Press, “the 

First Amendment does not preclude inquiry into the Company’s motives for its 

decision” to cancel the column. Id. After finding substantial support for the conclusion 

that the paper’s motive for canceling the column was retaliation for protected union 

activities, the court remanded for consideration of appropriate remedies. Id. at 1555-

56, 1559. 

Associated Press and Passaic make clear that a news organization’s adverse employment 

actions are not protected editorial discretion unless they are taken for a protected 

communicative purpose. The First Amendment provided no protection to the AP and 

the Passaic Daily News because the real motive for their adverse employment actions 

was not a concern about the journalists’ objectivity but rather that the employees had 

engaged in protected union activity. Associated Press, 301 U.S. at 131-32; Passaic, 736 F.2d 

at 1555-56. The Post’s real motive for re-assigning Sonmez is similarly legally relevant. 

If, as Sonmez has plausibly alleged, see Op. 97; Op. 106 (Deahl, J., dissenting), the Post 

re-assigned her not because of objectivity concerns, but rather because she is a woman 

or a sexual-assault survivor, then it hasn’t exercised protected editorial discretion. 

8 



 

 
 

            

           

             

           

              

               

           

                

                 

                

               

          

  

               

              

               

              

         

             

               

              

              

           

Other precedents in the “editorial discretion” line of cases further underscore that 

communicative intent is an essential component of editorial discretion. In Turner 

Broadcasting System, Inc. v. FCC, for example, the Court found that cable operators 

engaged in editorial discretion because they “see[k] to communicate messages” by 

selecting which stations to include in their offerings. 512 U.S. 622, 636 (1994) (quoting 

Los Angeles v. Preferred Commc’ns, Inc., 476 U.S. 488, 494 (1986)). And in other leading 

cases, the First Amendment burden on editorial discretion “resulted from interference 

with a speaker’s desired message.” Rumsfeld v. F. for Acad. & Institutional Rts., Inc., 547 U.S. 

47, 64 (2006) (citing Miami Herald Publ’g Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241, 256 (1974); Pac. Gas 

& Elec. Co. v. Pub. Utilities Commn. of Cal., 475 U.S. 1, 8-9 (1986)) (emphasis added). 

Unless the Post can show that its intent in taking the adverse employment actions was 

similarly communicative, the actions cannot be exercises of protected editorial 

discretion. 

It’s not hard to see why communicative intent is essential to a finding of editorial 

discretion. A contrary rule would defy the principle that “[t]he publisher of a newspaper 

has no special immunity from the application of general laws.” Cohen v. Cowles Media Co., 

501 U.S. 663, 670 (1991) (quoting Associated Press, 301 U.S. at 132-33). Without this 

communicative-intent requirement, a newspaper would be engaged in First 

Amendment-protected conduct if it reassigned anyone who voted to join a union to 

the least attractive beats solely to retaliate; it would be engaged in protected conduct if 

it refused to assign important stories to Jewish reporters solely to damage their careers; 

and it would be engaged in protected conduct if it banned anyone who requested 

disability accommodations from covering politics solely to deter those requests. Though 

9 



 

 
 

           

          

       

               

                

               

            

            

         

              

           

              

    

             

            

              

                

             

              

   

            

          

                 

these assignment decisions perhaps could be described as “editorial” in common 

parlance, they are not exercises of First Amendment-protected editorial discretion 

because they are not intended to communicate. 

None of this is to say that a newspaper could never engage in protected editorial 

discretion by assigning a reporter of a certain identity to a story. We don’t reject the 

possibility that “sometimes the identity of the reporter … plays a role” in a newspaper’s 

communicative choice and readers’ perception of that choice. Pet. 8 (emphasis added). 

And applications of the DCHRA that burden that communicative choice could burden 

protected editorial discretion. But communicative motivations matter. See Associated 

Press, 301 U.S. at 131-32. And when a newspaper’s intent in taking an adverse 

employment action is not communicative, as Sonmez’s complaint alleges the Post’s 

wasn’t, see Op. 97; Op. 106 (Deahl, J., dissenting), that action is not First Amendment-

protected “editorial discretion.” 

B. Seeking escape from Associated Press’s and Passaic’s flat rejection of its contention 

that “the motivations underlying editorial decisions do not matter for the first 

amendment analysis,” Pet. 13 (quoting Op. 106 n.3 (Deahl, J., dissenting)), the Post relies 

on a series of cases from less analogous contexts. See Pet. 7-10. But even the Post’s 

chosen cases say that an entity exercises protected “editorial discretion” only when its 

conduct is driven by an intent to communicate a message that a reasonable observer 

would understand. 

Start with the Post’s citation to three Supreme Court decisions concerning “editorial 

discretion” outside the newspaper-employment context. Pet. 6-7 (citing Tornillo, 418 

U.S. at 258; Hurley v. Irish-Am. Gay, Lesbian & Bisexual Grp. of Bos., 515 U.S. 557, 575 

10 



 

 
 

               

           

               

             

              

            

             

             

          

              

           

             

             

           

               

            

              

            

           

                

              

           

               

(1995); Moody v. NetChoice, LLC, 603 U.S. 707, 731 (2024)). In Tornillo, the Court found 

that a newspaper exercises editorial discretion in choosing to communicate particular 

messages by publishing certain articles or not. 418 U.S. at 258. That is, the “violation[] 

in Tornillo … resulted from interference with a speaker’s desired message.” Rumsfeld, 547 

U.S. at 64 (emphasis added). Similarly, in Hurley, the Court found that parade organizers’ 

exclusion of a pride float involved protected editorial discretion in-part because the 

organizers sought to avoid conveying a pro-homosexuality message. See 515 U.S. at 570, 

574-75. Had the parade organizers sought to “exclude homosexuals as such” (that is, 

exclude them for a non-communicative purpose), they wouldn’t have exercised 

protected editorial discretion. See id. at 572. Finally, in Moody, the Court noted that social-

media platforms exercise protected editorial discretion only when they choose to 

convey a message through their compilations of third-party speech. See 603 U.S. at 716-

18, 724-26. Analyzing a facial challenge to a law, Moody expressly contemplated that 

many services provided by social-media platforms wouldn’t count as expressive and 

remanded for further fact-finding. See id.; see also id. at 745-46 (Barrett, J., concurring). 

The Post’s other cases similarly confirm that communicative intent is necessary to 

the exercise of editorial discretion. Pet. 8-9. Thus, the Ninth Circuit found that an 

injunction reversing the discharge of eight employees for union activity carried a 

“significant risk” of burdening protected editorial discretion only because the union 

activity in question sought to compel editorial changes to the paper, such that it was not 

possible to separate the paper’s “animus toward the Union generally from its desire to 

protect its editorial discretion,” so “[t]he motives necessarily overlapped… .” McDermott 

v. Ampersand Publ’g, LLC, 593 F.3d 950, 955, 959, 961 (9th Cir. 2010) (emphasis added). 

11 



 

 
 

               

            

               

              

              

             

           

              

              

                

              

               

              

            

              

              

            

                                                 
                
               

            
             
            

 

And the Washington Supreme Court held that a paper’s firing of a reporter who had 

engaged in political activism amounted to an exercise of protected editorial discretion 

because, unlike in Associated Press, it was motivated by a desire to maintain an appearance 

of impartiality. See Nelson v. McClatchy Newspapers, Inc., 936 P.2d 1123, 1132 (Wash. 1997) 

(citing Associated Press, 301 U.S. at 132). Whether the Post’s adverse action was similarly 

motivated by impartiality concerns is the exact factual question the panel realized it 

could not resolve on a motion to dismiss. Op. 96-97.1 

C. The Post’s remaining arguments also fail. First, the Post notes that courts reject 

remedies that would force a newspaper to print a particular piece. Pet. 8-10 (citing 

Nelson, 936 P.2d at 1131; Passaic, 736 F.2d at 1558). But Sonmez has not requested that 

remedy. Op. 94 “[A]s Sonmez concedes, had the bans not been imposed on her, 

anything she wrote would still have been subject to the review and approval of her 

editors.” Op. 94. And in Passaic itself, the court rejected the paper’s broad First 

Amendment defense and ordered the NLRB on remand to “invoke any specific, 

alternate remedies” for the paper’s labor-law violations. Passaic, 736 F.2d at 1558; see also 

Herald News, 276 NLRB 605, 606 (1985) (on remand from Passaic, amending the order 

so as not to require the paper to publish any specific column). 

1 The other state-court case that the Post cites, Hunter v. CBS Broad. Inc., 165 Cal. 
Rptr. 3d 123 (Cal. Ct. App. 2013), is inapposite. There, the court expressly noted that 
whether a broadcaster’s alleged discriminatory hiring decision was “an exercise of free 
speech rights” was not “an issue we need decide” because the California anti-SLAPP 
defense at issue differed from the First Amendment. Id. at 135. 

12 



 

 
 

            

               

             

              

              

             

              

              

               

                 

               

      

               

             

          

              

           

             

              

            

                 

Second, the Post accuses the panel of “completely miss[ing] the point” in 

determining that its First Amendment defense will succeed only if it can prove that its 

reassignment was driven by a communicative motive because, if the Post could prove 

as much, it would have a “non-discriminatory reason” sufficient for it to “prevail[] … 

as a statutory matter.” Pet. 13. That’s a non sequitur. Courts routinely recognize First 

Amendment defenses that, if proved, would imply the defendant’s success as a statutory 

matter, such that they formally have “no need,” Pet. 13, for the constitutional defense. 

For example, if a defendant charged with distributing obscenity under 18 U.S.C. § 1466 

can prove that the material at issue is not obscene for First Amendment purposes, then 

it will prevail on the merits as a statutory matter. See Eckstein v. Melson, 18 F.3d 1181, 

1183-84 (4th Cir. 1994) (noting “obscenity” means the same thing in Section 1466 as it 

does in First Amendment caselaw). 

II. This case is a poor vehicle for en banc review for additional reasons. 

A. Review would be premature. The Post’s petition poses this question: “Can a 

newspaper’s fundamental right to editorial control be restricted by anti-discrimination 

statutes like the [DCHRA]?” Pet. 1. But, as explained above, determining that the Post 

exercised editorial discretion implicating the First Amendment requires a factual finding 

that the Post intended to communicate a message with its adverse employment actions. 

For example, a court would analyze the stories Sonmez was banned from, looking at 

their specific facts and relationship with the #MeToo movement, to help determine 

intent. It is difficult to see how her removal from a story that was unrelated to sexual 

13 



 

 
 

               

              

            

              

               

           

              

            

               

            

          

              

               

           

               

           

              

               

              

                

               

             

                

misconduct could intend to send an objectivity message. See Op. 15 n.2. Thus, the panel 

correctly reserved this First Amendment question to allow for fact finding. Op. 96-97. 

This factual determination on remand could result in three different types of 

outcomes, and only one would require answering the question the Post now poses. First, 

if Sonmez proves that the Post took its adverse employment action for a “wholly or 

partially discriminatory reason based upon” one or both of Sonmez’s protected 

statuses, D.C. Code § 2-1402.11(a)(1)(A), and the Post cannot prove that it intended to 

communicate a message and thus engaged in editorial discretion, then application of 

the DCHRA would raise no First Amendment concerns. See supra at 6-9. Second, if the 

Post prevails under the DCHRA because it had non-discriminatory reasons for its 

adverse employment actions, then, consistent with usual principles of constitutional 

avoidance, Olevsky v. District of Columbia, 548 A.2d 78, 81 (D.C. 1988), any First 

Amendment defense need not (and should not) be addressed. See Pet. 13. Third, if the 

facts show that the Post’s adverse employment actions both discriminated against 

Sonmez based on her protected statuses and did so with an intent to communicate a 

message that would be reasonably understood by readers, then—and only then—does 

the question the Post presents ripen. See supra at 10. Because a plausible First 

Amendment defense may not be available to the Post after fact finding, Op. 94-97, en 

banc review at this stage would be at best premature and at worst unnecessary. 

Even if this case ends up in outcome three, the Superior Court then would need to 

actually apply First Amendment scrutiny to the facts of this case. The court would likely 

employ intermediate scrutiny under United States v. O’Brien, 391 U.S. 367 (1969), which 

the DCHRA would likely pass. Id. at 377; see Op. 90-91. But because this question has 

14 



 

 
 

                 

               

                 

     

         

             

                

            

               

                

            

             

              

              

                

        

               

             

             

               

             

 

       

not yet been before the Superior Court, that court has had no chance to engage in this 

fact-bound analysis. For the en banc court to do so now would be premature. This 

Court is “a court of review, not of first view.” Newell-Brinkley v. Walton, 84 A.3d 53, 61 

(D.C. 2014) (cleaned up). 

B. The lower-performance-review claim is preserved. The Post implicitly 

acknowledges that further review would be inappropriate unless a decision of the en 

banc Court would dispose of the case. Pet. 10 n.10. That’s a problem for the Post 

because Sonmez possesses a DCHRA claim based on her lower 2019 performance 

evaluation and reduction in pay, which, the Post concedes, is not barred by the First 

Amendment. Pet. 10 n.10; see Op. 89-90. So, the Post pivots, arguing that this claim is 

“subject to ready dismissal on remand” as time-barred under this Court’s recent 

interpretation of COVID-19 tolling orders. Pet. 10 n.10 (citing Tovar v. Regan Zambri 

Long, PLLC, 321 A.3d 600, 617-18 (D.C. 2024)). That’s flatly wrong: The Post forfeited 

that timeliness defense, as the panel recognized, see Op. 31 n.4, and, besides, Sonmez 

argues that even if the claim was not saved by COVID-19 tolling orders, it was subject 

to equitable tolling, see Opening Br. 24-25. 

The Post forfeited any timeliness argument when it failed to raise it in its opening 

or response briefs, even after Sonmez briefed the topic extensively, Opening Br. 21-27, 

“effectively conced[ing]” the timeliness of Sonmez’s claim. See Classic CAB v. D.C. Dep’t 

of For-Hire Vehicles, 244 A.3d 703, 706-07 (D.C. 2021) (citing Thorn v. Walker, 912 A.2d 

1192, 1197 n.2 (D.C. 2006)). Any en banc decision would thus be non-dispositive. 

Conclusion 

Rehearing en banc should be denied. 

15 



 

 
 

 

 

 

         

 
 
 

  
    

          
 
 

  
 

  
  
  
  

   

   
      

    
   

  
 

 
  

     

  
   
  

   
  

 
   

  

Elizabeth Brownstein 
Nathaniel Allen Deacon 

Student Counsel 

March 31, 2025 

Respectfully submitted, 

/s/Brian Wolfman 
Brian Wolfman 
Becca Steinberg 
Regina Wang 
GEORGETOWN LAW APPELLATE 

COURTS IMMERSION CLINIC 

600 New Jersey Ave. NW, 
Suite 312 

Washington, D.C. 20001 
(202) 661-6582 
wolfmanb@georgetown.edu 

Madeline Meth 
BOSTON UNIVERSITY SCHOOL OF LAW 

APPELLATE CLINIC 

765 Commonwealth Ave. 
Suite 1304 
Boston, MA 02215 
(617) 835-0884 

Counsel for Appellant/Cross-Appellee 
Felicia Sonmez 

16 

mailto:wolfmanb@georgetown.edu


 

 
 

   

                

               

              

    
        

  
        

  
 

 

Certificate of Service 

I certify that, on April 1, 2025, this response to petition for rehearing en banc was 

filed via the Court’s e-filing system. All participants in the case are e-filers and were 

served electronically via that system with a copy of this response to petition for 

rehearing en banc. 

/s/Brian Wolfman 
Brian Wolfman 

Counsel for Plaintiff-Appellant/Cross-
Appellee 


	Structure Bookmarks

